dimarts, 22 de gener del 2013

EL VOLUM EN LA HISTÒRIA


La proposta per al curs 2012-13 d'El Volum en la Història respon a aprofitar la inèrcia del curs precedent i els aprenentatges adquirits per l’alumnat, a partir del qual realitzar un gir conceptual on apareguin elements de reflexió, debat i consciència crítica a través de construccions històriques de diversa índole.
Així, pel que fa als cicles mitjà i superior, es planteja buscar i detectar exemples prou significatius de conjunts arquitectònics i/o urbanístics per tal de reproduir-los. El procés, encara que no compti amb l’apartat de mesura i dibuix in situ d’un element proper i conegut, conté novetats com seran la recerca, anàlisi, dibuix i, efectivament, el darrer procés de (re-)construcció.
Es tracta d’un treball de conjunt, obert i participatiu, on el repte final es visualitza com una mostra catalogada i ordenada cronològicament amb les aportacions dels grups que, tangencialment, permeti la reflexió històrica de processos polítics, socials, ambientals, antropològics, tecnològics, teològics, econòmics,... perquè, al cap i a la fi, els assentaments de l’ésser humà a la Terra responen a aquests moments i llocs.
Al tractar-se de diversos projectes volumètrics, es pressuposa que els resultats poden ser més rics en quant a conceptualització, materialització, escala,... amb l’afegit que el procés total (d’un exemple) podrà ser aprehès per un sol grup de taller (en el millor dels casos), fet que complementa un procés col·lectiu en el qual l’índex de participació és menor.
El dibuix, la geometria i les matemàtiques resultaran imprescindibles en els processos, dels quals es cerca, també, una reflexió més profunda. S’incidirà en major mesura en la realització de documents explicatius (format panell, digitals, portafolis,...) en paral·lel a la investigació i construcció per tal d’assolir aprenentatges més profunds, conscients, significats i, alhora, millorar els mètodes de transferència col·lectiva; és a dir, els aprenentatges que es transmeten d’alumnat a alumnat: coneixement horitzontal.